Dette er overskriften på en to-siders artikkel i dagens utgave av Dagens Næringsliv. Videre skriver journalist Markus Tobiassen:
«I en ny reklamefilm som skal vinne Marine Harvest innpass på det japanske markedet, forteller selskapet om hvordan det selger oppdrettslaks nedstammet fra villlaksen i Vosso, med naturskjønne bilder av elv, villaks og norske skoger og fjell.
– Skamløst, sier Lars Lenth.
Han ble så provosert over det han mener er villedende reklame, at han sammen med Lars Nillssen laget en ekstra episode i sin dokumentarserie på oppdrettsnæringen, som vises som en del av fiskeprogrammet Lars og Lars på VGTV. I programmet reiser de to fiskerne til den kjente lakseelva Vosso på Vestlandet, hvor man kjemper en kamp for å bevare villaksstammen etter at den på 90-tallet var på nippet til å bli borte, og hvor villaksstammen nå holdes kunstig i live og må trekkes ut i fjorden innkapslet i plasttanker, så den ikke skal smittes av lakselus på veien. VGTV-dokumentaren viser et 59 sekunders snutt av reklamefilmens 140 sekunder. Det ville ikke Marine Harvest ha noe av.»
Les hele artikkelen her:
http://www.dn.no/etterBors/2014/11/18/2159/Medier/fikk-kritisk-laksereportasje-fjernet
Det er denne reklamefilmen Marien Harvest tydeligvis ikke ønsker spredd til andre enn uvitende japanere som ikke kjenner historien om oppdrettsnæringens negative påvirkning på villaksen generelt og Vossolaksen eller
Vi kommer i løpet av dagen med informasjon om hva som skjer videre i saken.